Aktuelt
Konference
Afslutningskonference torsdag den 25. september 2025
Vi inviterer matematiklærere, -vejledere og alle med interesse for undervisning i tal og algebra i primært indskolingen til en konferencedag, hvor vi vil fortælle om vores erfaringer med PÅ SPORET bl.a. gennem live-undervisning.
Derudover retter vi også blikket ud over projektet og får andre blikke på tal og algebra gennem inspirerende workshops og oplæg. Glæd dig til en spændende dag.
Program
-
9:00 – 9:30
Morgenkaffe og -brød. -
9:30 – 10:15
Om PÅ SPORET v/ Charlotte Krog Skott, Thomas Kaas og Rikke Obasi -
10:15 – 11:00
’Live-undervisning’ v/ Heidi Kristiansen: 3. klasse med fokus på tidlig algebra -
11:00 – 11:15
Pause -
11:15 – 12:00
Refleksion og diskussion -
12:00 – 12:30
Workshops (vælg en 1. og en 2. prioritet. Først til mølle.) -
12:30 – 13:15
Frokost -
13:15 – 13:45
Workshops (fortsat) -
13:45 – 14.00
Pause -
14:00 – 14:50
Oplæg v/ Lóa Björk Jóelsdóttir, VIA University College: Adaptivitet og fleksibilitet som mål i matematikundervisningen – eller gælder det bare om at kunne regne rigtigt? -
14.50 – 15:00
Afslutning
Workshops
Workshop 1

Workshop 2

Workshop 3

Workshop 4

Oplæg

Tilmeld dig konferencen
Workshops
Hvordan kan vi skabe meningsfulde koblinger mellem talforståelse og problemløsning i matematikundervisningen?
v/ Ole Freil, Professionshøjskolen Absalon
I denne workshop dykker vi ned i netop dette spørgsmål med fokus på konkrete, praksisnære aktiviteter, der let kan tages med direkte ind i undervisningen.
Workshoppen veksler mellem korte oplæg, hands-on-afprøvning af aktiviteter og fælles refleksioner.
Hvordan kan vi få eleverne til at opdage, beskrive og begrunde?
v/ Helle Lykke Østerby, Professionshøjskolen Absalon
På workshoppen vil der være fokus på planlægning og gennemførsel af konkrete undersøgende aktiviteter, hvor målet er at udvikle de yngste elevers algebraisk tænkning. Planlægning og gennemførsel vil være med inspiration fra praksisser i Det Tænkende Klasserum, og vi vil sammen udforske spørgsmålet: Hvordan kan vi få eleverne til at opdage, beskrive og begrunde sammenhænge mellem tal?
I matematik tænker vi bedst med øjnene! v/ Line Maj Møller, Nakskov Kommune
Med afsæt nogle praksisnære aktiviteter skal vi se nærmere på, hvordan et visuelt afsæt kan være et meningsfuldt springbræt til at introducere og bruge algebraisk symbolsprog allerede i indskolingen. Aktiviteterne har lav indgangstærskel, højt til loftet og et fokus på at udvikle et knivskarpt matematikblik, da vi ofte tænker bedst med øjnene.
Hvordan kan du med stationsundervisning organisere aktiviteter til arbejdet med talforståelse, regnestrategier og tidlig algebra?
v/ Rikke S. T. Kristensen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Denne workshop giver en indføring i stationsundervisning, og du bliver præsenteret for kategorier at tænke stationer i, som du kan organisere din undervisning ud fra. Stationsundervisning kan fx bruges til at sætte gang i fællesfaglige samtaler og i forbindelse med formativ evaluering til at få overblik over elevernes forståelser og strategier. Workshoppen vil byde på konkrete eksempler på stationer lige til at tage med hjem og bruge i egen praksis efterfølgende.
Adaptivitet og fleksibilitet som mål i matematikundervisningen – eller gælder det bare om at kunne regne rigtigt? v/ Lóa Björk Jóelsdóttir, VIA University College
I dette oplæg ser vi nærmere på begreberne adaptivitet og fleksibilitet i forbindelse med danske elevers regnestrategier i arbejdet med flercifrede tal. Vi ser nærmere på sammenhæng mellem elevernes måde at regne på, og hvordan de klarer sig i matematik. I den forbindelse sætter vi fokus på elever, der er dygtige til at regne, og om det gør en forskel, om de udvikler hhv. adaptiv ekspertise eller rutineekspertise. Til sidst ser vi på de mest udfordrede elever og deres brug af talbaserede strategier sammenlignet med højere præsterende elever.
Afprøvning
Observation og udvikling af undervisningen
I skoleåret 24/25 afprøver de 14 skoler i projektet to undervisningsforløb i 2. klasse:
At subtrahere flercifrede tal og At finde sammenhænge mellem tal.
Undervejs får lærerne og 2. klasserne besøg af andre lærere, ressourcepersoner og konsulenter fra Professionshøjskolen Absalon. Gæsterne observerer en undervisningstime, og efterfølgende diskuterer de undervisningsmaterialet og elevernes læreprocesser sammen med klassens lærer.
Få flere detaljer i de følgende artikler.








Opstart af PÅ SPORET
Kick-off i april 2024
Alle matematiklærere i 2. klasse i Kalundborg Kommune, de faglige ressourcepersoner i matematik, skoleledere og forvaltningen mødtes til en storstilet fælles opstart af PÅ SPORET på Campus Kalundborg.
Få flere detaljer i de følgende artikler.
- sn.dk - Et nyt projekt skal styrke skoleelevers forståelse for matematik
- tv-kalundborg.dk - Nyt samarbejde skal styrke elevers forståelse af matematik
- skolemonitor.dk - Nyt projekt skal udvikle undervisning i matematik
- dit-kalundborg.dk - Nyt samarbejde skal styrke elevers forståelse af matematik